PAZIN

Iako je neveliki grad, neki bi rekli i gradić, Pazin, središnji istarski grad muku muči s parkiranjem. Kaos s parkirnim mjestima posebice je poznat žiteljima središta grada, dok možda onima koji iz okolice navrate to i ne izgleda toliko problematično.

Ovaj grad je smješten u kotlini, pa je samim time i reljefno limitiran okolnim brdima te vodotokom Pazinčice. Nagli porast broja vozila posljednjih 2-3 desetljeća zagušio je prometnu protočnost, iako je kasnih 90-ih otvorena “pazinska zaobilaznica” kao dio Istarskog ipsilona, a ne tako davno i južna obilaznica koja je trebala (i je) rasteretila teretni promet kroz središte grada. Gotovo nerješiv ostaje problem parkiranja u središtu grada, i tu nema drugog rješenja nego ići laganim koracima od slučaja do slučaja, od ulice do ulice, s intencijom da se stanarima da prednost za parking mjesto, a da se namjernike usmjeri na okolne površine na rubu grada.

Na posljednjoj sjednici Gradskog vijeća o tome su raspravljali gradski vijećnik Endi Rimanić (HDZ) i pazinska gradonačelnica Suzana Jašić (Možemo) prilikom čega joj je vijećnik prigovorio da postoji fotografija koja kola kako je nepravilno parkirala. Tu fotografiju nismo vidjeli, ali ako je u tome sav “grijeh” onda ćemo lako preći preko toga s obzirom na nesmiljenu prometnu situaciju zbog koje je ponekad, u realnom životu, i nemoguće se držati svih prometnih pravila.

Pazin ima nekoliko potencijalnih površina koje bi mogle rasteretiti stanare centra grada, ali samo u slučaju da se nestanari usmjere na njih, a za to je potrebna kontrola komunalnog redarstva (i kazne, nakon prvog upozorenja). U mnogim ulicama stoji prometni znak da je zabranjeno parkiranje izuzev stanara, međutim, nitko to ne kontrolira, te se onda nestanari guraju u te uličice kako bi bili bliži samom centru gdje su došli nešto obaviti, kupiti, štogod… Kao što naplaćuju parkirališta pod naplatom, tako bi redari, u dogovoru s policijom, jer se radi o javnim površinama, trebali kontrolirati parkiraju li se nestanari na površine koje su namijenjene za stanare.

Bez toga neće biti rješenja kako je pokazalo i otvorenje novog parkirališta u Dallapicolinoj ulici koje uopće nije rasteretilo parkirališno stanje. Samo se ondje guraju drugi nestanari. Također trebalo bi revidirati i dopuštenja da se na stanarska mjesta mogu parkirati djelatnici državnih i županijskih službi kakvih u Pazinu ne nedostaje. Ako im je poslodavac država ili županija neka im kupi godišnju kartu na parkiralištima pod naplatom i neka prošeću do radnog mjesta umjesto da se guraju sa stanarima. Stvari su došle preekstremne da se dopušta takav luksuz za nestanare.

Vratimo se na potencijalne parkirališne zone. Kada bi velika parkirna površina kod “Tehničkog pregleda vozila” (ispod Lidla), koja je u vlasničkim rukama određenog investicijskog fonda, bila željom vlasnika zatvorena grad bi se našao u saobraćajnom kolapsu. Bivša vojarna uistinu nije daleko od središta i ondje bi se trebalo usmjeravati dobar dio namjernika. Možda, kada se obnovi autobusni kolodvor i profunkcioniraju nova prometna rješenja to i bude jedno od rješenja. Deponij Lakota gdje je “Kamen” deponirao, s odobrenjem Grada i “Hrvatskih voda”, kameni mulj, pa je vodovodni tunel kolabirao, još je jedna potencijalna lokacija na kojoj se planiralo ogromno parkiralište nadomak gradu.

No, koliko je poznato, statički nalazi još nisu napravljeni i bilo bi doista riskantno praviti parkiralište na površini koja bi se mogla urušiti. Nejasno je zašto se na tome ne radi. Još su dvije lokacije u blizini koje bi mogle poslužiti. Definitivno, područje željezničkog kolodvora s kojeg se lako “spustiti” u grad. Površina kod nekadašnjeg “Vinarskog podruma” ima taj minus da je potrebno pješice prelaziti prugu, i stoga nije rješenje. Tu je i veliko parkiralište kod bivše tvornice Istraplastika, ali možda da se prvo riješi dugogodišnji problem s gomilom otpada koji se ondje nalazi. Veliko parkiralište Pazinke zjapi prazno, a preko mosta Vršić moglo bi se pješice vrlo brzo stići do centra grada. No, velika je nizbrdica ondje i nije baš za svakoga. Minibus koji bi vozio u Pazin odande pitanje je bi li bio renatbilan.

Čini se da će se oko ovog problema još voditi rasprave, te da je rješenje u malim koracima, ali i zaštiti stanara.