U časopisu Adria na njemačkom jeziku iz 1909. godine objavljenom u digitalnom izdanju pulske Sveučilišne knjižnice https://www.ino.com.hr/ pronašli smo vozni red koliko nam je poznato prve stalne poštansko-autobusne linije u Istri: Poreč – Pazin – Labin. Direktna linija na trasi dugoj 72 kilometara kretala je iz Poreča u 9.30 sati, u Pazin je stizala u 11.25, a zatim u podne kretala prema Labinu gdje bi putnike dovezla u 13:45. Dakle, bio je to put duži od 4 sata. Isti je itinerar imala i u suprotnom smjeru.
Postojala je i druga linija Pazin-Labin koja je stajala na manjim stajalištima. Tako je na trasu dugu 36 kilometara iz Pazina kretala u podne, u Lindar bi stigla u 12.15, u Gračišće u 12.35, u Pićan u 12.55, u Kršan u 13.15, u Svetu Nedelju u 13.30, te u Labin u 13.45.
Osim navedenih postojale su i linije Opatija – Labin – Pula, kao i Opatija – Pazin – Poreč (pogledajte u galeriji slika).
Na Istrapediji pod natuknicom „cestovni promet“ Josip Orbanić donosi sljedeće saznanja: Za Austro-Ugarske bilježi se početak autobusnoga prijevoza, koji je obavljala pošta. Prema dostupnim podatcima, na relacijama Plomin–Kršan, Labin–Kršan–Pićan–Pazin već su 1907. vozili autobusi za prijevoz pošte i putnika. Potom je uspostavljen promet Pazin–Poreč. Također se moglo putovati poštanskim autobusima iz Opatije u Trst i u još neka istarska mjesta. Za vrijeme talijanske uprave pojavila su se najprije autobusna poduzeća, a zatim i ona za prijevoz roba, kojima je sjedište bilo u Trstu (S.E.A.V.G. Trieste, Istituto nazionale transporto Trieste i dr.) ili Istri (Consortio Intercomunale Servizi Automobilistici Fiume–Abbazia, Sonni Mario–Cittanova, Dita Corazza & Vida Montona, Gattoni Pola i dr.).
Raškim kavaricama obavljan je prvi masovni cestovni prijevoz putnika u razdoblju 1935.–45., a i u potonjem su se razdoblju tako nazivali autobusi za prijevoz rudara u istarske ugljenokope.
Nakon II. svjetskog rata osnovana su državna poduzeća za prijevoz roba Intereuropa d. d. Koper, Istratrans Labin, Istra-auto, Brioni d. d. Pula i drugi. Prijevozom putnika bavili su se: Autotrans d. o. o. Rijeka, Slavnik Koper, Istratrans Labin, Brioni d. d. Pula i dr. Grad. promet u Puli obavljao je Pulapromet d. d. Mnogo se autoprijevoznika pojavilo 1990-ih, pa ih je u Istarskoj županiji 2003. bilo oko 235 s oko 580 vozila. U cjelokupnoj Istri najveći je autoprijevoznik Intereuropa Koper d. d., vozila kojeg su 2002. prešla oko 22 milijuna km i prevezla 240.000 tona robe, od toga 92% u inozemstvu. Intereuropa transport d.o.o. imao je 187 vozila ukupne nosivosti 4.400 t. Također ima puno prijevoznika koji teret voze iz koparske luke i u nju, stoji u Istrapediji.
Anđelo Dagostin