S hladnijim vremenom sve su rjeđi biciklisti na našim cestama, stoga se ne očekuje da će se brojke stradalih značajno povećati do kraja godine. Zanimalo nas je kakva je tendencija stradavanju vozača bicikla na području Istre proteklih godina, jer smo bili dojma da se taj broj povećava. Policijska uprava istarska ustupila nam je statističke podatke od 2020. godine iz kojih je vidljivo da je u posljednje tri godine stradavanje biciklista u blagom porastu.

Godine 2020. ukupni broj ozlijeđenih biciklista u Istarskoj županiji iznosio je 66, iduće godine 78, pa 2022. godine zasad rekordnih 114, slično i iduće 2023. godine kada ih je bilo 110, a ove godine taj broj u prvih 10 mjeseci iznosi 92. Smrtno stradali biciklisti zabilježeni su jedino lani, i to čak tri. A možemo pridružiti i nesretnog smrtno stradalog biciklista kod Kostanjice, na improviziranoj biciklističkoj stazi, koji još nije ušao u ovogodišnju statistiku.

Teško ozlijeđenih biciklista bilo je 2020. godine 14 (a lakše 52), iduće godine 13 (lakše 65), zatim 2022. godine 19 (lakše čak 95), pa lani 25 (lakše 82), a u prvih deset mjeseci ove godine 19 (a lakše ozlijeđenih 73). Zakonom o sigurnosti prometa na cestama određeno je da se osim autocestom, biciklisti ne smiju kretati ni brzom cestom i cestom namijenjenom isključivo za promet motornih vozila (međutim takvih više nema u Istarskoj županiji). Za kršenje navedene odredbe propisana je novčana kazna u iznosu od 60 eura.

-Budući da se vozači bicikla ubrajaju u ranjive skupine sudionika u prometu, PU istarska i ovom prilikom poziva na poštivanje prometnih propisa, kako od strane biciklista, tako i od strane drugih sudionika u prometu. Podsjećamo da su se vozači bicikla dužni kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a ako one ne postoje, trebaju se kretati što bliže desnom rubu kolnika. Ako se dva ili više vozača bicikala kreću u skupini, dužni su se kretati jedan iza drugog, poručuju iz PU istarske.

Noću i danju u uvjetima smanjene vidljivosti na biciklu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani. Isto tako, noću i danju u uvjetima smanjene vidljivosti biciklisti moraju biti označeni reflektirajućim prslukom, reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.

Vozači bicikla moraju upravljati biciklom na način kojim se ne umanjuje stabilnost bicikla i ne ometaju druge sudionike u prometu, osobito ne smiju skidati istovremeno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ih mogu ometati u upravljanju biciklom ili ugrožavati druge sudionike u prometu.

Isto tako, podsjećamo bicikliste da ne voze u zabranjenom smjeru, da se pri prelasku pješačkih prijelaza uvjere mogu li ga prijeći nesmetano u odnosu na vozila koja prometuju i da koriste biciklističke kacige jer je to u interesu njihove vlastite sigurnosti. Napominjemo da je za vozače bicikla koji su mlađi od 16 godina kaciga obavezna.

Kada je riječ o djeci, policija upozorava roditelje i druge osobe koje brinu o djeci da prije navršenih devet godina ne puštaju dijete samo na biciklu na javnu prometnu površinu. Dijete ovog uzrasta sposobno je voziti se biciklom samo u kontroliranim prometnim uvjetima, dakle na igralištima, u parkovima i zonama smanjenog prometnog protoka jer njegove ishitrene reakcije mogu biti tragične po njega samog, ali i za ostale sudionike u prometu. Djeca s navršenih devet godina koja su u školama osposobljena za upravljanje biciklom i za to im je izdana potvrda, smiju samostalno upravljati biciklom na cesti, a druga djeca s navršenih devet godina samo u pratnji osobe koja je navršila 16 godina.


OZNAKE: #biciklisti  #nesreće  #promet