UČKA
Trenutno su u tijeku radovi na obnovi stare cijevi tunela Učka.
Na radovima je mobilizirano do 150 radnika uz ozbiljnu građevinsku operativu potrebnu za kvalitetnu i potpunu obnovu tunela. U sklopu rekonstrukcije tunela predviđeni su opsežni građevinski radovi te zamjena i dogradnja opreme, uključujući: izgradnju podnožnog svoda u zoni SOS 7, koji nije bio izveden pri izgradnji stare cijevi, rekonstrukciju sustava odvodnje, rekonstrukciju kolnika, rekonstrukciju vodovodnih cjevovoda, novu prometnu signalizaciju i opremu, modernizaciju rasvjete, nadogradnju sustava vatrodojave, nadogradnju ventilacijskog sustava, modernizaciju radio sustava, postavljanje novog sustava ozvučenja, poboljšanje zaštite od požara, te ličenje obloge tunela Učka, Zrinšćak I i Zrinšćak II.
Predmet građevinskih radova u sklopu ove rekonstrukcije su radovi unutar tunelske cijevi tunela Učka, dok se u postojećoj cijevi tunela Učka i na ostatku zahvata (tuneli Zrinšćak I i II, vijadukt Vela Draga te manji segmenti trase između navedenih tunela) radi rekonstrukcije prometne, strojarske, elektrotehničke i druge opreme, potrebne za ispravno funkcioniranje predmetne dionice autoceste. Predmet elektrotehničkih radova u sklopu ove rekonstrukcije su radovi na elektroenergetskom sustavu, sigurnosnom napajanju, modernizacija sustava rasvjete, instalacija i napajanje nove prometne signalizacije i modernizacija sustava nadzora i upravljanja.
Glavnim projektom rekonstrukcije definirano je da uređaji i dijelovi opreme koja se ugrađuje u sklopu radova rekonstrukcije moraju biti u skladu sa zahtjevima EU direktive 2004/54/EC o minimalnim uvjetima sigurnosti za tunele u transeuropskoj cestovnoj mreži, hrvatskog Pravilnika o minimalnim sigurnosnim zahtjevima za tunele, te austrijske smjernice RVS za projektiranje i konstrukciju tunela, a karakteristike ugrađenih materijala moraju se dokazati prema važećoj regulativi i normativi koja regulira područje osiguravanja kvalitete.
U samom tunelu nalazi se izvorište pitke vode, pa se u zoni zaštite izvorišta tunela Učka radovi izvode na način da se neposredna zona kaptaže/zahvaćanja pitke vode osigura od negativnih utjecaja s gradilišta tijekom cijelog vremena izvođenja, s provedbom redovitih uzorkovanja vode.
Potrebno je sanirati i spriječiti buduće deformacije kolnika koje se javljaju u jednoj zoni tunela. Riječ je o prirodnom geološkom materijalom tzv. flišu koji u kontaktu s vlagom ili vodom povećava obujam i time utječe na ravnost, odnosno izdizanje kolnika. Navedeni izazov riješit će se izgradnjom armiranobetonskog tzv. podnožnog svoda. Novi sustav odvodnje projektiran je na način da u slučaju požara spriječi širenje vatre te zapaljivih i otrovnih tekućina unutar i između cijevi tunela. Kako će se kroz staru cijev nakon rekonstrukcije prometovati jednosmjerno kroz dvije vozne trake, sukladno pravilima struke korigirat će se poprečni nagib ceste iz dvostrešnog u jednostrešni nagib, kroz potpunu rekonstrukciju kolničke konstrukcije i asfalta. Također planira se postavljanje nove signalizacije i opreme tako da obje cijevi budu harmonizirane i nadzirane iz novog zajedničkog kontrolnog centra. Pored godišnjeg ulaganja od 6 milijuna eura u redovno i izvanredno održavanje Istarskog ipsilona, cijela ova investicija obnove postojeće cijevi iznosit će preko 21 milijuna eura koje je osigurala Bina Istra.
Dovršetkom druge cijevi te nakon provedene rekonstrukcije prve cijevi tunel Učka bit će u potpunosti usklađen sa sigurnosnim propisima EU direktive koja definira tehničke zahtjeve kod cestovnih tunela.
U sklopu projekta izgradnje druge cijevi te obnove postojeće cijevi tunela Učka dovršena su ukupno 24 poprečna prolaza koji povezuju tunelske cijevi, odnosno predstavljaju evakuacijske puteve. Isto tako obje tunelske cijevi u konačnici će biti opremljene najsuvremenijim sustavima videonadzora i senzorike što dodatno unaprjeđuje visoki standard sigurnosti korisnika.
Radovi na izgradnji punog profila autoceste od tunela Učka do čvora Matulji odvijaju se ubrzanim tempom. Trenutno su u tijeku vrlo zahtjevna miniranja visokih usjeka i radovi iskopa, a sve uz posebnu prometnu regulaciju kako bi se promet odvijao sigurno i što protočnije. Dionica duga nešto više od 10 km spojit će tunel Učka i Matulje u punom profilu autoceste. S glavnim izvođačem ugovoren je rok dovršetka od 3 i pol godine, što znači da bi 2027. godine do Matulja trebali putovati autocestom u punom profilu.
Potpisivanjem izmjena i dopuna ugovora o koncesiji, uz podršku Vlade RH otvoren je put prema realizaciji ovog važnog projekta na sveobuhvatnom Ten-T europskom koridoru za dodatno spajanje Istre s PGŽ-om i ostatkom RH, čime će se spojiti Istarski Ipsilon u punom profilu autoceste s mrežom autocesta pod upravljanjem HAC-a u Matuljima. Tako da će korisnici moći putovati od Pule do Zagreba za dva i pol sata, bez zaustavljanja.
Dupliranjem dionice Matulji-tunel Učka također će se omogućiti pristup naseljima Benčinići i Kolavići, što danas predstavlja velike izazove sigurnosti prometa i prilazu tim naseljima. Za glavne prednosti izgradnje vrijedi istaknuti ponajprije povećanje razine sigurnosti prometovanja i povećanju protočnosti budući da se radi o djelu autoceste s cjelogodišnjim prosječnom dnevnim prometom iznad 10 000 vozila, a koji ljeti premašuje i razinu od 18 000 vozila. Ovaj projekt uključuje izgradnju zidova za zaštitu od buke duljine preko 6 kilometara i zatvoreni sustave odvodnje na čitavoj dionici, tako da će i elementi doprinosa zaštiti okoliša te unaprjeđenja kvalitete življenja zajednice uz prometnicu biti zadovoljeni. Vrijednost ove dionice je 101 milijun €.
Pogledajte galeriju fotografija