NOVIGRAD
Inicijativa građana Dajla i udruga Zelena Istra traže reviziju odluke o financiranju projekta izgradnje luke Dajla – Belveder, koji se provodi u okviru programa Konkurentnost i kohezija 2021.-2027. te Connecting Europe Facility.
-Smatramo da projekt nije usklađen s prostornim planovima, zakonima i okolišnim standardima te da narušava interese lokalne zajednice. Postoje ozbiljni temelji za preispitivanje odluke zbog nepoštivanja zakonskih procedura, neadekvatne informiranosti javnosti i prijetnji za okoliš, kažu iz udruge Zelena Istra.
U analizi prijedloga uređenja luke u Dajli uočeni su brojni problemi koji upućuju na neusklađenost projekta s lokalnim potrebama i interesima stanovništva. Prvo, predimenzioniranost projekta očituje se u planiranju većeg broja vezova nego što je potrebno za lokalne potrebe, koje obuhvaćaju oko 20 barki. Osim toga, komercijalna namjena je očita jer elaborat ne razdvaja jasno komunalne i nautičke vezove, a planiraju se i vezovi za brodove do 15 metara, što ne odgovara lokalnom stanovništvu koje koristi manje barke od 4-5 metara, poručuju iz Zelene Istre.
Unatoč smanjenju broja vezova s 170 na 63 pod pritiskom građana, obuhvat luke ostaje isti, što ostavlja prostor za buduću komercijalizaciju. Posebno nas zabrinjava što Zakon o pomorskom dobru koji omogućuje komercijalno korištenje luka putem koncesija, što često dovodi do povećanja broja komercijalnih vezova na štetu komunalnih, uz nepromijenjene liste čekanja za lokalno stanovništvo. Osim toga, u uvali između novigradske komunalne luke i marine već je smješteno 12 plutajućih kuća koje se iznajmljuju turistima što ukazuje na mogućnost da se i druga privezišta koriste i na taj način, što bi sadašnji omjer turističkih postelja i stanovnika od 4,4 u Novigradu učinilo još nepovoljnijim dok je već sada za 125% premašen broj turističkih postelja definiran prostornim planom.
Ovi problemi ukazuju na rizik od komercijalizacije luke i zanemarivanja lokalnih potreba u korist gospodarskih interesa. Dodatne zabrinutosti vezane su uz ozbiljne nedostatke u provedenim postupcima procjene utjecaja na okoliš i manjkav elaborat koji ne prepoznaje postojeće strogo zaštićene vrste jer nije rađena terenska provjera. Projekt ugrožava zaštićene vrste i ekosustave, uključujući područja ekološke mreže NATURA 2000 i Nacionalne ekološke mreže jer su u Uvali Dajla identificirane strogo zaštićene i kritično ugrožene vrste koje od kojih neke elaborat ne navodi, uključujući čvorastu morsku resu, patuljastu svilinu, morsku naranču, busenasti koralj, prstac i plemenitu perisku. Njihova staništa ključna su za očuvanje biološke raznolikosti, ali nisu bila evidentirana u postojećem elaboratu iz 2022. Unatoč tome, nadležno ministarstvo odlučilo je da procjena utjecaja na okoliš nije potrebna, kažu iz Zelene Istre.
Projekt bi, prema sadašnjim planovima, uključivao značajnu betonizaciju i jaružanje plitkog muljevitog morskog dna, što bi trajno uništilo staništa zaštićenih vrsta te nepovratno narušilo ekološku ravnotežu Uvale Dajla. Građani smatraju da planirani sadržaji, uključujući vezove za veće brodove, nisu prilagođeni lokalnim potrebama, već služe komercijalnim interesima. Projekt je u suprotnosti i s Prostornim planom Istarske županije, koji predviđa samo jednu luku lokalnog značaja s maksimalno 200 vezova. Planirani zahvati, koji uključuju više od 300 vezova u kombinaciji s lukom Karigador, prelaze kapacitete za luku lokalnog značaja te bi projekt zapravo postao luka državnog značaja, što nije predviđeno u prostornim planovima. Uz to kao građani upozoravamo da je broj postojećih privezišta na zapadnoj obali Istre već višekratno premašio europske prosjeke. Područje planirane luke Dajla-Belveder upisano je i u Registar kulturnih dobara Republike Hrvatske kao zaštićeno nepokretno kulturno dobro, kulturno-povijesna cjelina i hidroarheološka zona, kažu.
Lokalno stanovništvo nije bilo adekvatno informirano o projektu i brojni prigovori građana nisu uzeti u obzir tijekom petnaest godina otkako se zahvat planira. Više od 250 stanovnika sudjelovalo je u javnoj raspravi no, komentari nisu prihvaćeni. Konačna verzija projekta, za koju je odobreno financiranje, nikada nije javno predstavljena, unatoč obećanjima lokalnih vlasti. Posljednji zahtjev za uvid u projektnu dokumentaciju, poslan u rujnu 2024., ostao je bez odgovora. Trenutno je pred Upravnim sudom od strane građana pokrenuta tužba zbog proceduralnih propusta, što dodatno dovodi u pitanje pravovaljanost odluka povezanih s financiranjem. Inicijativa građana Dajla i Zelena Istra apeliraju na nadležne institucije da temeljito razmotre nepravilnosti u vezi s ovim projektom, osiguraju transparentnost te zaštite javni interes i prirodnu baštinu ovog osjetljivog područja.